loading...
به روز ترین مطالب آموزشی
Mostafa.b بازدید : 17622 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (1)

قسمت اول و قسمت دوم

یک فن آوری هیجان انگیز(3)

فناوری NFC موبایل های هوشمند را قادر ساخته که علاوه بر انجام پرداخت های موبایلی و استفاده در سیستم های حمل و نقل عمومی، به انتقال اطلاعات و ارتباط تعاملی با دیگر ابزارهای اطراف شان بپردازند.

کارایی های NFC

استفاده به عنوان کارت کلید: می توان از دستگاه مجهز به NFC به عنوان کلید ورود به منزل, دفترکار, هتل یا اتومبیل استفاده پرداخت از طریق موبایل: با استفاده از یک دستگاه مجهز به NFC می توان از طریق نزدیک کردن گوشی به پایانه های پرداخت الکترونیک تعبیه شده در فروشگاه ها و با وارد کردن کد شناسایی شخصی ( PIN ), عملیات پرداخت را انجام داد.در حقیقت در این روش می توان از گوشی موبایل به عنوان یک کیف پول الکترونیکی استفاده کرد که نسخه مجازی کارت های اعتباری فردا را در خودجای داده است.

استفاده در صنعت تبلیغات:با نزدیک کردن دستگاه مجهز به NFC به تگ های هوشمندی که دربرخی از پوسترهای تبلیغاتی وجود دارد, می توان اطلاعات تکمیلی مانند کلیپ صوتی یا تصویری ویا ادرس اینترنتی مربوط به ان تبلیغ را دریافت کرد.

استفاده به عنوان کارت پرواز: می توان از دستگاه مجهز به NFC به عنوان کارت پروازالکترونیک استفاده کرد و به این ترتیب تاخیرهای ناشی از مراحل کنترلی مختلف و همچنین نیاز به حضور نیروی انسانی را در گیت های کنترل فرئدگاه ها, کاهش داد.

خرید بلیط: با استفاده از دستگاه مجهز به NFC می توان بلیط مترو, قطار, هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین بلیط کنسرت, سینما یا هر برنامه دیگری را خریداری کرد و در هنگام ورود به مراکز مختلف می توان از ان به عنوان بلیط ورودی استفاده کرد.

یک فن آوری هیجان انگیز(3)

دریافت کوپون های تخفیف: با نزدیک کردن دستگاه مجهز به NFC به ویترین فروشگاه ها یا پوسترهای تبلیغاتی, می توان کوپون های تخفیف را برای خرید محصولات خاصی دریافت کرد.

استفاده به عنوان راهنمای تور مجازی: با نزدیک کردن دستگاه مجهز به NFC به تگ های هوشمندی که در کنار نقاشی های یک موزه یا اثار تاریخی و مجسمه ها قرار داد, می توان اطلاعات کاملی را در مورد ان اثر دریافت کرد.همچنین می توان با استفاده از این فناوری نوین, اطلاعاتی مانند نقشه شهرها یا لیست اماکن دیدنی را از کیوسک های اطلاع رسانی شهرها دریافت کرد.

مدارک شناسایی:برد کوتاه فناوری NFC موجب افزایش امنیت و خصوصی ماندن مدارک شناسایی رمزنگاری شده خواهد شد.

استفاده به عنوان کارت شناسایی: می توان از دستگاه مجهز به NFC به عنوان کارت شناسایی,کارت درمان, کارت دانشجویی یا کارت پرسنلی دیجیتال شده استفاده کرد.

استفاده به عنوان کارت کلید: می توان از دستگاه مجهز به NFC به عنوان کلید ورود به منزل, دفترکار, هتل یا اتومبیل استفاده کردبه عنوان کلید ورود به منزل, دفتر کار, هتل یا اتومبیل استفاده کرد.

فناوری NFC موبایل های هوشمند را قادر ساخته که علاوه بر انجام پرداخت های موبایلی و استفاده در سیستم های حمل و نقل عمومی، به انتقال اطلاعات و ارتباط تعاملی با دیگر ابزارهای اطراف شان بپردازند

زندگی جدید به کمک NFC

بهترین کاربردی که NFC دارد ایجاد اتصال بی سیم بین دستگاه های ارتباطی میباشد. دستگاه هایی که از فناوری NFC پشتیبانی میکنند به آسانی این امکان را به کاربر میدهند که اطلاعات مورد نظر را با یک لمس یا نزدیک کردن دستگاه خود به دستگاه دیگر، ارسال و یا مبادله کنند و به این شکل این فناوری زندگی دیجیتال انسان ها را بسیار آسان تر میکند. و هم چنین این فناوری در تمام دنیا دارای تاییدیه استاندارد است پس میتوان آن را در سر تا سر جهان مورد استفاده قرار داد.

فناوری NFC فقط در فاصله محدودی کار میکند و بیشترین مسافت برای استفاده از آن 10سانتی متر میباشد.البته شاید محدودیت در هر زمینه ای ناخوشایند باشد ولی به کمک این محدودیت میتوان از سوء استفاده ی افراد شیاد و دریافت اطلاعات غیر مجاز توسط دیگران جلوگیری کرد.هم چنین میتوان فاصله ی اتصال به دستگاه دیگر را در برنامه ی ارائه شده کم کرد. برنامه ای که برای استفاده از NFC ساخته شده است با رابطه ی گرافیکی روان خود این امکان را به هرکسی میدهد که به آسانی با این برنامه کار کند ، و یا اتصالات خود را با دیگر دستگاه ها قطع کند و اطلاعات خود را از بین ببرد و یا بسیاری از وسایل خانگی که از این فناوری پشتیبانی میکنند را کنترل کند.

یک فن آوری هیجان انگیز(3)

افرادی که از کارت های مسافرتی استفاده میکنند شاید مشاهده کرده باشند که با نزدیک کردن کارت به دستگاه، دروازه ی ورودی باز میشود. فناوری NFC نیز این قابلیت را دارد که همانند و یا شاید آسان تر از کارت مسافرتی در تمامی ایستگاه های قطار و مترو یا اتوبوس و هواپیما مورد استفاده قرار بگیرد.

موضوع امنیت در NFC

از آنجا که فناوری NFC یک استاندارد بی سیم است، مشخص است که در این زمینه بحث امنیتی جلوگیری از Sniffing یا استراق سمع امواج رادیویی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. دودستگاه مجهز به این فناوری توسط امواج رادیویی یا RF ها با یکدیگر تبادل اطلاعات می کنند. درچنین مواردی هکرها قادر هستند با استفاده از آنتن های قوی، سیگنال های انتقالی را دریافت کنند. درحال حاضر تجهیزات بسیاری برای دریافت و رمزگشایی سیگنال های رادیویی وجود دارند ودسترسی به آنها کار شاقی نیست.

همان طور که تاکنون متوجه شده اید برقراری ارتباط مبتنی بر NFC بین دو دستگاه نزدیک به هم (حداکثر فاصله 10 سانتی متر)صورت می گیرد. سوالی که پیش می آید این است که با این وجودچگونه یک هکر قادر خواهد بود سیگنال های قابل استفاده را دریافت کند؟ متاسفانه به علت اینکه پارامترهای زیادی در موضوع دخیل هستند، هیچ پاسخ قطعی و کاملی برای این سوال مهم وجودندارد. به عنوان مثال فاکتور فاصله به پارامترهای زیر و موارد بسیار مشابه دیگر وابستگی دارد:

یک فن آوری هیجان انگیز(3)

•مشخصه امواج رادیویی دستگاه فرستنده (هندسه و شکل و شمایل آنتن، محیطی که در آن امواج منتشر می شوند و…(

•مشخصات آنتن مهاجم (شکل هندسی و امکان تغییر موقعیت در کلیه ابعاد(

•کیفیت گیرنده مهاجم

• کیفیت رمزگشای سیگنال مهاجم

• انتخاب محل حمله توسط نفوذگر

و…

این پارامترها و موارد مشابه دیگر بسیار زیاد بوده و همین موضوع باعث می شود نتوان یک دستورالعمل امنیتی مشخص و قابل اطمینان را توصیه کرد. در مجموع زمانی که یک دستگاه فعال در حال ارسال داده هاست استراق سمع می تواند تا فاصله 10 سانتی متری انجام پذیرد. در مقابل برای یک ارتباط غیرفعال مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که در چنین مواردی این فاصله به یک متر هم می رسد.

یک فن آوری هیجان انگیز(3)

علاوه بر اینکه هکر ها قادرند در شبکه NFC استراق سمع کنند، می توانند داده های انتقالی را نیز ازبین ببرند. در ساده ترین حالت ممکن است یک مهاجم بخواهد ارتباط دو واسط NFC را برهم بزند تادستگاه ها زبان یکدیگر را متوجه نشوند. خرابکاری در داده ها می تواند با انتقال فرکانس های معتبری از طیف داده ها در یک زمان مشخص انجام پذیرد. یک نفوذگر با درک درستی از طرح مدولاسیون و برنامه نویسی مرتبط می تواند زمان مناسب برای حمله را مشخص کند. این نوع روش حمله کارچندان سختی نیست اما به نفوذگرها امکان نمی دهد به دستکاری داده ها بپردازند و در واقع نوعی حمله DoS به شمار می رود.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمد در تاریخ 1393/01/31 و 1:44 دقیقه ارسال شده است

خوب بود


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 101
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 297
  • بازدید سال : 1,454
  • بازدید کلی : 7,365,914