loading...
به روز ترین مطالب آموزشی
Mostafa.b بازدید : 7399 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

راهنمای حل مشک

راهنمای حل مشکلات فلش در فایرفاکس

اگر فلش نیز در مرورگر فایرفاکس شما مشکلات زیادی را پدید آورده است، بهتر است تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

کرش کردن فلش در فایرفاکس

اما قبل از این که به ارائه راهکارها بپردازیم، بهتر است بدانیم که اصلا چرا پلاگین فلش کرش می کند و از کار می افتد. یکی از دلایلی که باعث از کرش کردن فلش می شود، وجود یک ناسازگاری در بخش های مختلف مرورگر است. مثلا ناسازگاری آن نسخه از فلش با مرورگر شما و مواردی از این دست.

برای اینکه کرش کردن فلش برطرف شود می توانید یک بار صفحه وبی که فلش در آن کرش کرده است را دوباره بارگذاری کنید. ممکن است به صورت موقت این مشکل رفع شود، اما اگر باز هم کرش ها ادامه پیدا کرد، روش بعدی بروز رسانی فلش است که در ادامه به روش انجام این کار اشاره خواهیم کرد. اگر بروز رسانی باعث رفع کرش های فلش نشد، بهتر است برعکس عمل کنید. یعنی فلش را Downgrade کنید.

1. بروز رسانی فلش

برای بروز رسانی فلش باید ابتدا فایل نصاب آن را دریافت کنید. به دلیل وجود تحریم هایی که علیه کاربران ساکن کشورمان صورت گرفته است و شرکت ادوبی هم جزو این شرکت هاست، باید از روش های جایگزین برای دریافت فایل نصاب فلش اقدام کنید. خوشبختانه سایت های ایرانی زیادی وجود دارند که می توانید از طریق آن ها فلش را دانلود کنید.

راهنمای حل مشکلات فلش در فایرفاکس

پس از دریافت فایل نصاب فلش، مرورگر فایرفاکس را به صورت کامل ببندید. برای انجام این کار نیز از منوی Firefox گزینه Exit را کلیک کنید. حالا فایل نصاب فلش را اجرا کرده و مراحل را طی کنید تا فلش به آخرین نسخه ارتقا داده شود.

2. Downgrade کردن فلش

این کار دقیقا متضاد بروز رسانی فلش است. به عنوان مثال اگر شما با نسخه های جدید فلش یا حتی آخرین نسخه آن مشکل داشتید، باید نسخه های قدیمی تر را نصب کنید. به این عمل Downgrade گفته می شود.

برای شروع کار باید نسخه ای که در حال استفاده از آن هستید را حذف کنید. برای انجام این کار می توانید از برنامه مخصوص حذف فلش پلیر استفاده کنید. لینک دریافت این مطلب در پایان مطلب قرار گرفته است. پس از اتمام دانلود این فایل، باید فایرفاکس را به صورت کامل ببندید. حالا برنامه را اجرا کنید و فلش را به صورت کامل حذف کنید.

 

ناسازگاری فلش با  Real Player

یکی دیگر از مواردی که ممکن است تا به حال آن را مشاهده کرده باشید، تغییر رنگ اشیا ساخته شده با فلش در صفحات وب باشد. مثلا رنگ آنها به سیاه، سفید و یا خاکستری تغییر می کند. از آن بدتر اینکه ممکن است اصلا آن فلش در صفحه مورد نظر شما بارگذاری نشود.

برای اینکه کرش کردن فلش برطرف شود می توانید یک بار صفحه وبی که فلش در آن کرش کرده است را دوباره بارگذاری کنید. ممکن است به صورت موقت این مشکل رفع شود، اما اگر باز هم کرش ها ادامه پیدا کرد، روش بعدی بروز رسانی فلش است

این مشکلات بیشتر در حالتی رخ می دهد که به صورت همزمان روی مرورگر شما هم فلش پلیر نصب شده باشد و هم Real Player. سه راه برای حل این مشکل وجود دارد.

1. بروز رسانی  Real Player

ممکن است که پلاگین Real Player که در مرورگر شما نصب شده است مدتی بروز رسانی نشده باشد. با بروز رسانی آن ممکن است که مشکل ناسازگاری با فلش حل شود. برای شروع باید فایل نصاب فلش پلیر را دانلود کرده و آن را نصب کنید تا پلاگین Real Player  فعلی مرورگر شما بروز رسانی شود.

2. غیر فعال کردن پلاگین Real Player در فایرفاکس

اگر مایل به ارتقای Real Player به آخرین نسخه نیستید، می توانید آن را به صورت موقت غیر فعال کنید تا حداقل مشکل ناسازگاری با فایرفاکس برطرف شود. برای انجام این کار روی منوی اصلی فایرفاکس کلیک کنید و سپس گزینه Add-ons را بزنید. در صفحه باز شده و در پنل سمت چپ روی آیتم Plugins کلیک کنید. اکنون در بخش سمت راست به دنبال پلاگین مربوط به Real Player  بگردید و آن را با کلیک بر روی دکمه Disable غیر فعال کنید.

راهنمای حل مشکلات فلش در فایرفاکس

3. Downgrade کردن فلش

این مورد را در قسمت بالا توضیح داده ایم. گاهی اوقات با نصب نسخه های قدیمی فلش مثل نسخه 10,3 این مشکل ناسازگاری حل می شود.

عدم نمایش فلش در حالت تمام صفحه

این هم یکی دیگر از مشکلات فلش می باشد که ممکن است تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده باشد. مثلا هنگام مشاهده ویدئویی در یوتیوب هر چقدر روی آیکون Full Screen کلیک می کنید، هیچ اتفاقی نمی افتد. همچنین این مورد برای بازی های آنلاینی که از فلش استفاده می کنند نیز ممکن است رخ دهد. برای حل این مشکل نیز دو راه وجود دارد.

1. ریست کردن بزرگنمایی صفحه به حالت پیشفرض

گاهی اوقات مشاهده شده است در هنگام بالاتر یا پایین تر بودن بزرگنمایی صفحه از حالت پیشفرض، این اتفاق رخ می دهد و حالت تمام صفحه فعال نمی شود. برای ریست کردن بزرگنمایی صفحه به حالت پیشفرض، کافیست کلیدهای ترکیبی Ctrl + 0 را فشار دهید (توجه داشته باشید که عدد صفر هست نه حرف O).

2. غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری تنظیمات فلش

یکی از فناوری هایی که فلش به وفور از آن استفاده می کند، شتاب دهنده سخت افزاری یا همان Hardware Acceleration می باشد. اما همین فناوری در برخی مواقع باعث بروز مشکلاتی می شود که ما را مجبور به غیر فعال کردن آن می کند. با غیر فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری در تنظیمات فلش ممکن است که مشکل فعال نشدن حالت فول اسکرین حل شود.

راهنمای حل مشکلات فلش در فایرفاکس

برای انجام این کار به صفحه ای بروید که ویدئو یا بازی مورد نظر شما در آنجا قرار دارد. روی قسمت نمایش بازی یا ویدئو راست کلیک کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید. در پنجره باز شده روی آیکونی که در گوشه پایین و سمت چپ قرار دارد کلیک کرده و گزینه Enable hardware acceleration را غیر فعال کنید.

لات فلش در فایرفاکس

Mostafa.b بازدید : 7175 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (1)

در صورتی که شما یک اپ تاپ و یا یک رایانه رومیزی خریداری کرده اید، اگر محصول مورد نظر تحت ضمانت و یا گارانتی باشد، به هنگام برخورد با مشکل نیازی به جستجوی شما نیست، بلکه شرکت تولید کننده خود به بررسی می پردازد اما اگر دستگاه شما دیگر شامل گارانتی نمی شود این شما هستید که می بایست برخی کارها را انجام دهید.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

صفحه آبی رنگ: جستجو در مورد پیام خطا

این بحث ممکن است به نوعی کلیشه ای به نظر آید اما زمانی که با یک صفحه آبی رنگ مواجه می شوید بهتر است در مورد پیغامی که مشاهده می کنید ابتدا جستجو کنید و مفهوم پیغام را به درستی متوجه شوید. این کار می تواند کمک شایانی در پیدا کردن منبع خطا باشد.

اغلب صفحه های آبی رنگ در نسخه های جدید ویندوز به چشم می خورد و به احتمال زیاد مشکلات سخت افزاری می تواند موجب ظاهر شدن این صفحه باشد. صفحه آبی رنگ اغلب اطلاعاتی در مورد درایورهایی که از کار افتاده اند و یا اینکه با نوعی خطا مواجه شده اند را نمایش می دهد.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

برای مثال ممکن است شما با صفحه آبی رنگی مواجه شوید که پیامی با مضمون NV4_disp.dll را به شما نشان می دهد. در این حالت شما می تواند با یک جستجوی سریع در اینترنت متوجه شوید که این مشکل مربوط به درایور کارت گرافیک است. بنابراین شما می توانید به سراغ کارت گرافیک خود بروید. ممکن است کارت گرافیکتان از کار افتاده باشد و یا این که به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد. در نتیجه با یک جستجوی ساده وقت خود را به بررسی قطعات دیگر نمی گذارید.

 

بررسی وضعیت SMART هارد دیسک

هارد دیسک ها براساس طرح S.M.A.R.T ساخته شده اند و این طرح مخفف (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) است. ویژگی است که این امکان را به هارد دیسک می دهد تا نظارتی بر روی خود داشته باشد و در صورتی که به هنگام شروع با خطایی مواجه شود آن را در قالب یک اعلان به اطلاع کاربر می رساند.

اما این موضوع نیز وجود دارد که برخی اوقات ممکن است SMART وضعیت هارد دیسک را سالم اعلام کند در صورتی که هارد دیسک با مشکل رو به رو است. در نتیجه این روش را چندان نمی توان کامل دانست.

زمانی که پیغامی با مفهوم SMART error را دریافت کردید می توانید از ابزار تجزیه و تحلیل SMART استفاده کنید و از وضعیت هارد دیسک خود گزارش تهیه کنید.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

تست کردن Ram سیستم

ایجاد خرابی در RAM می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. اگر کامپیوتر داده ها را بر روی RAM می نویسد و RAM داده های مختلفی را برمی گرداند علت آن وجود عیب فنی در RAM است. در این حالت ممکن است شما با مشکلاتی همچون قفل شدن نرم افزارها، صفحه نمایش آبی، از بین رفتن فایل سیستم و ... مواجه شوید.

برای تست کردن RAM و اینکه آیا به درستی کار می کند یا نه، می توانید از ابزار تشخیص مموری ویندوز استفاده کنید. این ایزار داده تمامی سکتورها را از روی RAM می نویسد و آن ها را برعکس می خواند و تضمین می کند که تمامی RAM به درستی کار می کند.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

بررسی سطح حرارت

داخل کامپیوتر شما چگونه گرم می شود؟

گرمای بیش از حد می تواند نتایجی همچون صفحه آبی رنگ، قفل شدن، خاموش شدن ناگهانی سیستم و ... را به دنبال داشته باشد.

از جمله دلایلی که می تواند موجب ایجاد گرمای بیش از حد سیستم شود عبارتند از: گرمای بیش از حد محیط که تهویه نامناسب را به دنبال دارد، ممکن است فن داخل کامپیوتر شما متوقف شده باشد و یا این که پر از گرد و غبار شده باشد.

کامپبوتر می تواند بر درجه حرارت داخلی خود نظارت داشته باشد و شما می توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. این یک دسترسی کلی در BIOS کامپیوتر است اما شما می توانید اطلاعات سیستم را با استفاده از برنامه های کمکی همچون SpeedFan یا Speccy مشاهده کنید.

توصیه می شود سطح حرارت کامپیوتر خود را چک کرده و مطمئن شوید که در مکانی مناسب قرار دارد.

تمامی مشکلات سخت افزاری به راحتی قابل تشخیص نیست. در نهایت می توان گفت بهترین راه برای این که تعیین کند که آیا این قطعه دارای مشکل است یا نه، جایگزینی و یا تعویض آن است

 

در صورتی که درجه حرارت کامپیوتر شما بیش از حد بالا رود ممکن است بیشتر در زمان هایی با خطا رو به رو شوید که خواستار انجام کارهایی همچون اجرای بازی ها و ... هستید چرا که این گونه بازی ها به پردازنده و کارت گرافیک فشار زیادی وارد می آورد. به هنگام اجرای چنین کارهایی همواره یک چشم خود را بر روی دمای سیستم خود نگه دارید نه تنها زمانی که کار خاصی انجام نمی دهید.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

تست کردن کارت گرافیک

کارت گرافیک سیستم نیز می تواند تحت فشار باشد. برای مثال اگر درایور کارت گرافیک قفل شده باشد و شما بازی را اجرا کرده باشید در این حالت بازی شما نیز قفل خواهد شد و یا این که مشکلات عجیب و غریبی را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید برای بررسی فشار و وضعیت کارت گرافیک خود از ابزارهای کمکی همچون 3DMark استفاده کنید.

در صورت بروز مشکلات گرافیکی با مسائلی همچون قفل شدن، صفحه آبی رنگ و ... مواجه خواهید شد.

مشکل سخت افزاری کجاست؟

تمامی مشکلات سخت افزاری به راحتی قابل تشخیص نیست. در نهایت می توان گفت بهترین راه برای این که تعیین کند که آیا این قطعه دارای مشکل است یا نه، جایگزینی و یا تعویض آن است.

به عنوان مثال اگر تصور می کنید که کارت گرافیک سیستمتان موجب ظاهر شدن صفحه آبی رنگ شده است، می توانید آن را از جای خود خارج نموده و کارت گرافیک دیگری را جایگزین کنید. اگر همه چیز به خوبی انجام شد این احتمال وجود دارد که کارت گرافیک قبلی دارای مشکل بوده باشد. البته این موضوع برای کسانی که جعبه ای از ابزارهای مختلف را نزد خود ندارند می تواند کمی مشکل باشد.

 

Mostafa.b بازدید : 6682 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)
اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

در ویندوز 8 شما می توانید با نصب برنامه جانبی به منوی استارت کلاسیک بازگردید. در ویندوز 8.1 مایکروسافت به دنبال بازگرداندن دکمه استارت است اما این دکمه را تنها می توانید در صفحه شروع مشاهده کنید.

در نتیجه اگر بخواهید از یک استارت منوی دسکتاپ سنتی استفاده کنید می بایست برنامه جانبی دیگری نصب کنید.

در صورتی که از ویندوز 8.1 استفاده می کنید و می خواهید دکمه استارت را برداشته و از فضای بیشتر Taskbar استفاده کنید می توانید از ابزاری همچون StartIsGone استفاده کنید چرا که مایکروسافت برای غیر فعال کردن منوی استارت گزینه ای ارائه نداده است.

 

لبه‌ای از صفحه نمایش را انتخاب کنید

Taskbar به طور پیش فرض در پایین صفحه نمایش قرار دارد. شما می توانید صفحه نمایش را در گوشه های بالا، چپ و راست قرار دهید. قرار دادن Taskbar در سمت چپ صفحه نمایش بیشتر برای لپ تاپ های مدرن مورد استفاده است که اغلب از فضای افقی صفحه نمایش استفاده می کنند تا فضای عمودی.

برای این کار، بر روی Taskbar کلیک راست کرده و گزینه Lock the taskbar را انتخاب کنید تا Taskbar از قفل خارج شود سپس آن را به لبه مورد نظر خود منتقل کنید. بعد از این کار Lock the taskbar را دوباره انتخاب کنید.

راه دوم برای جابه جایی Taskbar آن است که بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید، سپس از قسمت select a location from the Taskbar، لبه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

لیست پرش ویژگی است که این امکان را می دهد تا با کلیک راست کردن بر روی یک برنامه که بر روی Taskbar قرار دارد بتوانید به عملکردهای مهم آن دسترسی داشته باشید

پنهان شدن خودکار

هر بار که سیستم خود را روشن می کنید Taskbar را می بینید. شما می توانید Taskbar را به گونه ای تنظیم کنید که همواره پنهان باشد و تنها زمانی ظاهر شود که ماوس خود را به سمت پایین صفحه نمایش ببرید. این امر به شما کمک خواهد کرد که از فضای صفحه نمایش خود به خوبی استفاده کنید. همچنین در نوت بوک های قدیمی که وضوح صفحه نمایش پایین است می توان از این ویژگی بهره برد.

برای اجرای این کار بر روی Taskbar کلیک راست کرده و گزینه Properties را برگزینید. گزینه Auto-hide the taskbar را تیک دار کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

استفاده از Taskbar سنتی

ویندوز 7 سبک جدیدی از Taskbar را معرفی کرده است که در آن برنامه های راه اندازی شده و سایر برنامه هایی که راه اندازی نشده اند با یکدیگر ادغام می شوند. با این حال شما می توانید از سبک سنتی Taskbar استفاده کنید. استفاده از سبک سنتی زمانی می تواند مفید باشد که از تعداد کمی برنامه استفاده می کنید و یا این که بیشتر از برنامه هایی همچون مرورگرها استفاده می کنید.

برای انتخاب نوع نوار وظیفه با سبک های مختلف بر روی Taskbar کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید و از قسمت Taskbar buttons گزینه ای را انتخاب کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

استفاده از آیکن‌های کوچک

علاوه بر سفارشی کردن Taskbar شما می توانید سایز آن را نیز تغییر دهید. آیکون های بزرگ ایده آل برای صفحاتی هستند که وضوح بالایی دارند و آیکون های کوچک برای صفحاتی مناسب هستند که وضوح پایینی را ارئه می دهند مانند نوت بوک های قدیمی.

برای تغییر سایز بر روی Taskbar کلیک راست کرده و Properties را برگزینید سپس گزینه Use small icon را تیک دار کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

فعال کردن دسترسی سریع

در ویندوز XP و ویستا منطقه ای به نام quick launch( دسترسی سریع) وجود دارد و این امکان را در اختیار کاربر می گذارد تا بتواند بر روی Taskbar به برخی برنامه های مورد نیازش سریع تر دسترسی داشته باشد. این موضوع در ویندوز 7 چندان کارایی ندارد چرا که اغلب برنامه ها بر روی Taskbar، Pin شده اند. با این حال باز هم می توانید این قابلیت را فعال کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

به منظور اضافه کردن دسترسی سریع (quick launch) بر روی ناحیه باز Taskbar کلیک راست کرده و گزینه Toolbars و New Toolbar را انتخاب کنید. برخی مواقع نیاز دارید که Taskbar را Unlock کنید.

در قسمت بعد می بایست آدرسی را در نوار آدرس مکان مورد نظر وارد کنید.

%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

قبل از آن که فولدری را انتخاب کنید مطمئن شوید که در آدرس بار، آدرس کامل را نشان می دهد.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

سپس آیکون quick launch را در گوشه سمت راست مشاهده می کنید. به منظور تغییر اندازه و یا باز کردن آن می توانید ماوس خود را بر روی خطوط نقطه چین قرار دهید و آن را بکشید.

این موضوع را فراموش نکنید که برای حرکت دادن Toolbar باید ابتدا آن را Unlock کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

Quick launch که به صورت استاندارد از آن استفاده می کنیم دارای متن نیست. برای اضافه کردن متن به آن، بر روی خطوط نقطه چین دار کلیک راست کرده و گزینه های Show Text و Show Title را تیک بزنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

بعد از آن که از تمامی کارهای انجام شده مطمئن بودید می بایست Lock the taskbar را انتخاب کنید.

 

ایجاد نوار ابزارها با کلیدهای میانبر

ایجاد این نوار ابزار در ویندوز 8 می تواند مفید باشد چرا که به شما اجازه می دهد تا چیزی شبیه استارت منو ایجاد کنید و به برنامه های اجرایی خود از این طریق دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید نوارابزار آدرس ایجاد کنید که آدرس صفحات وب مورد نظر خود را در آن وارد کرده و مستقیم به آن ها دسترسی داشته باشید.

بر روی Taskbar کلیک راست کرده و در قسمت point to Toolbars، Toolbar جدید خود را انتخاب کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

پنهان کردن آیکون ساعت

در حالی که به نظر می رسد ساعت یک بخش دائمی از Taskbar است، این طور نیست. در واقع می توان آیکون ساعت را پنهان کرده و فضای آن را در Taskbar به موارد دیگر اختصاص دهید.

به این منظور بر روی آیکون ساعت کلیک راست کرده و گزینه Customize notification icons را انتخاب کنید، در بخش Turn system icons on or off، در قسمت Clock آن را Off کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

ایجاد لیست پرش سفارشی

لیست پرش ویژگی است که این امکان را می دهد تا با کلیک راست کردن بر روی یک برنامه که بر روی Taskbar قرار دارد بتوانید به عملکردهای مهم آن دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال با کلیک راست بر روی مرورگر کروم می توانید یک پنجره جدید باز کنید و یا این که برخی وب سایت ها را بارها مشاهده کنید.

برخی برنامه ها ممکن است شامل لیست پرش نباشند.

برای ایجاد لیست پرش می بایست از برنامه های جانبی استفاده کنید.

اعمال تغییرات بر نوار وظیفه

همچنین می توان برای مشاهده همیشگی برخی برنامه ها آن ها را به Taskbar،Pin کرد. بر روی برنامه کلیک راست کرده و گزینه selecting Pin this program to taskbar را انتخاب کنید و یا آن که آن را بر روی Taskbar کشیده و رها کنید

Mostafa.b بازدید : 6674 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (1)

تشخیص مشکلات سخت افزاری از نرم افزاری

برای همه ما این مشکل پیشامد کرده است که سرعت سیستم پایین آمده باشد. این موضوع می تواند به علت نصب نرم افزارهای متعدد بر روی سیستم باشد که به هنگام راه اندازی اجرا می شوند و یا آن که توسط برنامه های مخرب آلوده شده باشند. اما افراد تصورشان از کندی سیستم، قدیمی بودن آن ها است و به اشتباه سیستم خود را تغییر می دهند.

در صورتی که یک کامپیوتر با مشکل کندی مواجه شده باشد بعضا این موضوع به دلیل مشکلات نرم افزاری است که قابل حل شدن است. کند شدن یک سیستم به دلیل مشکلات سخت افزاری هم امکان دارد مثلا پایین بودن رم و یا ممکن است در مواردی گرم شدن بیش از حد CPU سبب بروز مشکل شود که می توانید سیستم را خاموش کرده و اجازه دهید CPU خنک شود اما اغلب کندی مربوط به مسائل نرم افزاری است.

تشخیص مشکلات سخت افزاری از نرم افزاری

صفحه نمایش آبی رنگ

نسخه های مدرن ویندوز نسبت به نسخه های قدیمی تر، پایدارتر هستند. در صورتی که از سخت افزارهای قابل اطمینان و درایورهایی که به خوبی برنامه ریزی شده باشند، استفاده شود نباید با صفحه نمایش آبی رنگ مواجه شده باشید.

در صورتی که شما به دفعات با صفحه آبی رنگ مواجه می شوید می تواند نشان دهنده شکست سخت افزار شما باشد.

 

همچنین برنامه ریزی نامناسب درایورهای سخت افزار نیز می توانند دلیلی بر ظاهر شدن این صفحه باشند.با این وجود اگر شما تنها به نصب یا به روز رسانی درایورهای سخت افزاری خود می پردازید و شروع صفحه ابی رنگ را می بینید بهتر است درایورها را پاک کنید و یا آن که از سیستم بازیابی (System restore) استفاده کنید  اما در صورتی که هیچ یک از این کارها را انجام نمی دهید و باز هم این صفحه را مشاهده می کنید شما با یک مشکل سخت افزاری سروکار دارید.

تشخیص مشکلات سخت افزاری از نرم افزاری

کامپیوتر قادر به بوت شدن نیست؟

در صورتی که کامپیوتر شما قادر به بوت شدن نباشد، سیستم می تواند هم مشکل سخت افزاری و هم مشکل نرم افزاری داشته باشد.

آیا کامپیوتر شما در راه اقدام به بوت شدن با شکست مواجه می شود؟ آیا کامپیوتر شما قدرت تشخیص هارد دیسک ها را دارد؟ تمامی این ها مشکلاتی هستند که برای رفع آن ها می بایست به عیب یابی مشکلات بوت مراجعه کنید.

 

هنگامی که سخت افزار در عملیات بوت شدن ناموفق است....

اشکال در برخی اجزای سیستم می توانند در متوقف شدن عملیات بوت نقشی عمده ای داشته باشند که از جمله آن عبارتند از:

1. هارد دیسک: در صورتی که هارد دیسک دچار مشکل یا خرابی شود، فایل های درون هارددیسک نیز دچار خرابی می شوند. ممکن است شما به هنگام دسترسی به فایل ها و یا ذخیره کردن آنها در هارد دیسک با تاخیر طولانی مواجه شوید در این حالت ممکن است ویندوز عملیات بوت شدن را به طور کامل متوقف کند.

در صورتی که هر یک از Fanهای سیستم با مشکل رو به رو شوند به اجزای سخت افزاری گرمای زیادی وارد می شود که این گرما می تواند آسیب های جبران ناپذیری به CPU، کارت گرافیک و .... وارد کند

2. CPU : به وجود آمدن خراب در CPU ممکن است منجر به بوت نشدن سیستم باشد. در صورتی که CPU سیستم دچار گرمای بیش از حد شده باشد، صفحه آبی رنگ ظاهر می شود. به عنوان مثال زمانی که می خواهید یک بازی را باز کنید ممکن است CPU در چنین شرایطی قرار بگیرد.

 

3.  RAM : برنامه های کاربردی داده های خود را بر روی RAM می نویسند و از RAM به عنوان یک ذخیره ساز کوتاه مدت استفاده می کنند. در صورتی که RAM به هنگام Start با مشکل موجه شود، یک برنامه ممکن است داده های خود را بر روی بخشی از RAM بنویسد و بعد از مدتی که به آن رجوع می کند با داده هایی با مقدار نادرست مواجه می شود. همچنین این موضوع می تواند منجر به ظاهر شدن صفحه ابی رنگ، قفل شدن نرم افزارها و ... شود.

 

4. کارت گرافیک: مشکلات کارت گرافیک ممکن است در اثر خطاهای گرافیکی بروز کند. این خطاها زمانی بروز می کنند که بخواهید ارائه محتوایی به صورت 3D داشته باشید و یا حتی این که بخواهید صفحه نمایش خود را تنظیم کنید و یا این که یک بازی و یا این که یک بازی 3D را اجرا کنید. در صورتی که این اتفاقات بیش از حد رخ دهند ممکن است موجب نابود شدن کارت گرافیک و یا مسدود شدن کامیوتر شود.

تشخیص مشکلات سخت افزاری از نرم افزاری

5. Fans : در صورتی که هر یک از  Fanهای سیستم با مشکل رو به رو شوند به اجزای سخت افزاری گرمای زیادی وارد می شود که این گرما می تواند آسیب های جبران ناپذیری به CPU، کارت گرافیک و .... وارد کند. حتی ممکن است کامپیوتر به صورت ناگهانی خود را متوقف و خاموش کند که این امر موجب آسیب رساندن به سیستم می شود.

 

6. مادربرد:

تشخیص مشکلات مادربرد می تواند بسیار مشکل باشد. شما ممکن است گاه به گاه صفحه نمایش آبی رنگ و یا مشکلات مشابه را مشاهده کنید.

 

7. منبع تغذیه

ایجاد نقص در منبع تغذیه منجر به وارد کردن صدمات زیادی به اجزای دیگر می شود. در این حالت ممکن است قدرت زیادی به یکی از اجزا وارد کند و این عمل منجر به نابودی آن قطعه شود. اگر منبع تغذیه به طور کامل از بین برود تنها اتفاقی که رخ خواهد داد این است که سیستم شما روشن نخواهد شد.

در این میان نباید مشکلات نرم افزاری را نادیده گرفت چرا که این مشکلات نیز می توانند منجر به بروز علائم فوق شوند به عنوان مثال نرم افزارهای مخرب قلاب عمیقی به هسته ویندوز می اندازند و می توانند دلیلی بر بروز مشکلاتی همچون صفحه آبی رنگ شوند.

 


Mostafa.b بازدید : 6858 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)
در حالی که شما می توانید با استفاده از زمان‌بند ویندوز کارهای خود را به صورت خودکار انجام دهید، ویندوز نیز بسیاری از امور سیستم را در پشت صحنه انجام می دهد. به عنوان مثال زمانی که رایانه شما دچار بهم ریختگی شده است ویندوز عملیات defragmenting را انجام می دهد تا بتوانید از سیستم خود استفاده کنید.

همچنین شما می توانید برخی از وظایف سیستم را به میل خود تغییر دهید، برای مثال می توانید سیستم را به گونه ای تنظیم کنید که اغلب اوقات یک system restore points ایجاد کند. از این ویژگی زمانی می توانید استفاده کنید که به عنوان مثال سیستم خود را آپدیت کرده اید اما سیستم با مشکلاتی رو به رو شده است در این حالت شما می توانید سیستم خود را به تاریخی که یک restore points ایجاد کرده اید، باز گردانید. همچنین می توانید برای زمان‌بندی سیستم از برنامه های دیگری نیز استفاده کنید.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

وظیفه زمان‌بند چیست؟

زمان‌بند سیستم جزئی از ویندوز است که به صورت اتوماتیک وظایف را در یک زمان خاص یا به هنگام پاسخ به یک رویداد خاص اجرا می کند. برای مثال وظایفی که به هنگام روشن شدن کامپیوتر و یا ورود یک کاربر اجرا می شوند.

بسیاری از وظایف سیستم ویندوز نیاز دارند تا در فواصل زمانی منظم اجرا شوند. به عنوان مثال ویندوز به صورت اتوماتیک و به صورت منظم هارددیسک را defragment می کند. ویندوز به جای آن که برنامه ای بنویسد که همیشه در پشت صحنه در حال اجرا باشد، منتظر می ماند تا زمانی که نیاز به defragment بود در زمانی خاص این کار را انجام دهد. وظایف دیگر ویندوز نیز به همین ترتیب زمان‌بندی و اجرا می شوند.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

به جای آن که ویندوز این قابلیت را به طور خودکار در هر برنامه ای که به آن نیاز دارد به صورت اتوماتیک اجرا کند، این وظیفه را بر عهده زمان‌بند می گذارد تا در صورت درخواست برنامه وظایف را انجام دهد. با استفاده از برنامه های زمان‌بند دیگر نیز شما می توانید برنامه ریزی های خود را نیز اضافه کنید.

 

بررسی وظایف سیستم

وظایف سیستم مانند یک جعبه سیاه نیستند بلکه شما می توانید آن ها را مشاهده و بررسی کنید. برای مشاهده انواع زمان‌بندهای سیستم در Start menu کلمه Task Scheduler را تایپ کنید.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

در این حالت فهرستی از پوشه های را مشاهده می کنید.

پوشه Task Scheduler Library را باز کرده و سپس پوشه Microsoft و در نهایت پوشه Windows را باز کنید. در این فولدر انواع وظایف سیستم را مشاهده می کنید.

با استفاده از قابلیت زمان‌بندی شما می توانید از آن برای انجام کارهای خود استفاده کنید. کارهایی از قبیل به روز رسانی گوگل کروم، گوگل درایو و... به عبارتی نصب سرویسی که به صورت خودکار عملیات به روز رسانی را انجام می دهد

به عنوان مثال پوشه Defrag شامل وظایفی هستند که به صورت اتوماتیک هارد دیسک شما را یکپارچه می کند. در صورتی که زمان این عمل را تغییر دهید، ویندوز تغییرات جدید را اعمال خواهد کرد. همچنین اگر این گزینه را در زمان‌بند غیر فعال کنید، ویندوز این کار سیستم را غیر فعال می کند.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

هر چند ویندوز و وظایف برنامه ریزی شده بسیار دقیق هستند اما فقط در زمان های خاص اجرا نمی شوند. به عنوان مثال زمانی که شما در حال استفاده از کامپیوتر خود هستید عملیات یکپارچه سازی شروع نمی شود و ویندوز منتظر می ماند تا کامپیوتر شما بیکار شود یا به عبارتی کسی از کامپیوتر استفاده نکند.

همچنین اگر کامپیوتر شما در حال انجام عملیات یکپارچه سازی باشد و شما بخواهید از سیستم استفاده کنید، ویندوز این عملیات را متوقف می کند تا زمانی که شما کامپیوتر را دوباره ترک کنید.

در صورتی که بخواهید جزئیات یک وظیفه را مشاهده کنید می توانید بر روی آن دوبار کلیک کنید. در تب Conditions می توانید محدودیت هایی را اعمال کنید.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

برخی از وظایف نیز تنها در موارد و رویدادهای خاص اجرا می شوند. مثلا سرویس صدای سیستم که در فولدر Multimedia وجود دارد زمانی اجرا می شود که کاربری به سیستم وارد می شود که صدای Log in کردن سیستم و مابقی صداها را فراهم می کند.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

تعیین وظایفی برای برنامه‌های دیگر

با استفاده از قابلیت زمان‌بندی شما می توانید از آن برای انجام کارهای خود استفاده کنید. کارهایی از قبیل به روز رسانی گوگل کروم، گوگل درایو و... به عبارتی نصب سرویسی که به صورت خودکار عملیات به روز رسانی را انجام می دهد. برنامه ای همچون Adobe Flash نیز به مانند برنامه های دیگر نیاز به آپدیت شدن دارد که می توان آن را در زمان‌بند وظایف قرار داد.

زمان‌بندی انجام وظایف سیستم

برخی از برنامه ها نیز می توانند از قابلیت زمان‌بندی استفاده کنند اما این کار را نمی کنند. به عنوان مثال جاوا با استفاده از برنامه ای به نام jusched.exe همواره در پشت صحنه اجرا شده است. برنامه های بسیار دیگری مانند جاوا وجود دارند.

 

Mostafa.b بازدید : 6628 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

بسیاری از کاربران امروزین رایانه‌ها، در بیشتر مواقع نیاز به ویرایش تصاویر خود دارند و برخی از این ویرایش‌ها باید ‌‌حرفه‌ای باشد. در اینجاست که پای ابزارهای قوی همچون فتوشاپ و Illustrator به میان می‌آید که خود نیازمند آشنایی و تسلط کافی به این ابزار است.

اما در بسیاری از مواقع، نیاز به ویرایش تصاویر به آن حد حرفه‌ای و جدی نیست، ولی ابزار ساده ویندوز برای ویرایش تصاویر نیز پاسخگوی نیاز کاربر نبوده و در این میان کاربران به این اندیشه می‌افتند که کاش ابزاری رایگان و حرفه‌ای‌تر از Paint ‌داشتند.

خبر خوب اینجاست که بی‌گمان آنچه به دنبال آن می‌گردید موجود است‌ و به آسانی و رایگان نیز در اختیار شماست:  Paint.Net

این ابزار که در اصل ایده و طراحی مایکروسافت برای جایگزین کردن آن با ابزار ابتدایی Paint بوده، ‌به خوبی توانسته ‌فاصله میان فتوشاپ و ابزارهای ساده ویرایش تصاویر را پر کند. اکنون شما این امکان را دارید که قرمزی چشم‌ها در تصاویر را محو کنید، کنتراست تصاویر را بهبود بخشید و از معروف‌ترین افکت‌های موجود در ویرایش عکس‌ها بهره ببرید، به علاوه بسیاری از کارهای دیگر‌ و همه این‌ها به سادگی و در محیطی کاملا آشنا انجام می‌گیرد!

 در مجموع Paint.Net ابزار رایگانی است که سعی در آن کرده ‌که ساده‌ترین و مهمترین نیازهای کاربران را برای ویرایش تصاویر به وجود آورد و در این میان اولیه‌ترین ابزارهای برنامه‌های Raster و Vector-based را فراهم آورده است

جالب آن که این ابزار با همه این امکانات، تنها حجمی در حدود 3.‌5 مگابایت دارد و نصب آن به سادگی و بدون هیچ ‌دردسری امکان‌پذیر است.

به رغم آنکه این ابزار بهبود بسیار چشمگیری در ابزار ابتدایی ایجاد کرده، باید مراقب باشید که سطح توقعات خود را از آن بالا نبرید. ابزار طراحی آن هنوز تقریبا‌‌ همان ابزار Paint است و شاید در نگاه اول به نوار ابزار این نرم‌افزار، با خود بگویید که هیچ تفاوتی با نسخه قبلی خود ندارد.

در واقع هنر‌نمایی این ابزار را باید در پلاگین‌های آن جستجو کرد که از افکت‌های ابتدایی تا سه بعدی سازی تصاویر را در بر می‌گیرد.

نکته دیگر آن که کاربران خود قادر به ساخت پلاگین‌های جدید برای این ابزار هستند. بد نیست نگاهی به صفحه پلاگین‌های ساخته شده برای این ابزار بیندازید و برخی از جالب‌ترین آن‌ها را دانلود کنید.

اما در نگاه اول به سرعت متوجه تفاوت‌های این نرم‌افزار با نسخه ابتدایی خواهید شد: اکنون پنجره لایه‌ها همانند فتوشاپ برای ایجاد و ویرایش چندین لایه ‌همزمان و همچنین پنجره بهبود یافته برای انتخاب رنگ، قابلیت Undo به شکل انتخابی در پنجره History و منوهای نرم افزار در اختیار شماست.

فاصله بین paint و photoshop را پر کنید!

یک از ویژگی‌های خوب واسط کاربری جدید این است که همه پنجره‌های ابزاری، در صورت بزرگ بودن تصویر به شکل خودکار شفاف یا Transparent می‌شوند تا کاربر تمرکز خود بر ‌تصویر را از دست ندهد.

فاصله بین paint و photoshop را پر کنید!

در این ابزار رایگان لایه‌ها همان گونه که در فتوشاپ دیدید و از آنها انتظار دارید عمل می‌کنند. می‌توانید لایه‌های جدید ایجاد کرده و افکت‌های خاص را بر ‌آنها اعمال کنید و حتی میزان شفافیت آنها را تعیین کنید و همه اینها از طریق منوی Layers قابل دسترسی است.

فاصله بین paint و photoshop را پر کنید!

همان‌ گونه که گفته شد، قدرت این نرم‌افزار را باید در منوهای آن جستجو کرد. به ‌ویژه در منوی Adjustments و Effects. در اینجاست که Paint.Net پا را از یک ویرایشگر ساده فراتر می‌گذارد و امکانات یک برنامه حرفه‌ای را در اختیار شما می‌‌گذارد.

منوی Adjustments به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات اولیه و فوری را از جمله تنظیم رنگ‌مایه (Hue)، سیاهی تصویر، کنتراست و مانند آن را ‌روی عکس اعمال کنید.

فاصله بین paint و photoshop را پر کنید!

اما در منوی Effects این قابلیت را دارید که از افکت‌های تصویری که بیشتر مورد استفاده کاربران حرفه ای است بهره ببرید. افکت‌هایی که به سرعت به شما این امکان را می‌دهند که تغییرات قابل توجه و جالبی را در تصویر مورد نظر خود اعمال کنید.

فاصله بین paint و photoshop را پر کنید!

همان گونه که پیشتر نیز گفته شد، قدرت این نرم افزار با افزودن پلاگین‌های جدید به آن دو چندان می‌شود و حتی گاهی این پلاگین‌ها دقیقا مشابه و حتی قوی‌تر از نمونه‌های مورد استفاده در نرم‌‌افزارهای حرفه‌ای هم از آب در‌می‌آیند!

در مجموع Paint.Net ابزار رایگانی است که سعی در آن کرده ‌که ساده‌ترین و مهمترین نیازهای کاربران را برای ویرایش تصاویر به وجود آورد و در این میان اولیه‌ترین ابزارهای برنامه‌های Raster و Vector-based را فراهم آورده است.

همه تلاش این برنامه، همان گونه که گفته شد این است که فاصله بین یک نرم‌افزار حرفه‌ای و اولیه را پر کند که باید گفت به خوبی از پس این مسئولیت برآمده است.

Mostafa.b بازدید : 6665 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

اگر فضای هارددیسک شما بیش از حد بهم ریخته و دچار ازدحام شده است می توانید از ترفندهایی بهره ببرید که داده های ناخواسته و بی اهمیت را حذف کرده و علاوه بر مرتب سازی طاهر هارددیسک خود بتوانید از فضای بیشتری بهره ببرید.

دیسک های سخت هر روزه در حال بزرگتر شدن و افزایش حجم هستند اما همواره به نظر می رسد که زود پر می شوند حتی ممکن است این طور به نظر برسد که هارد دیسک های SSD فضای کمتری را نسبت به هارد دیسک های مکانیکی سنتی ارائه می کنند!!

تمیز کردن هارد دیسک

اجرای پاکسازی دیسک

ویندوز شامل یک ابزار ساخته شده به نام Disk Cleanup است که فایل های موقت و سایر داده های بی اهمیت را حذف می کند. به منظور دسترسی به این ابزار بر روی یکی از درایوهای خود در پنجره Computer کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید و بر روی Disk Cleanup کلیک کنید. در این قسمت انواع فایل ها از جمله فایل های موقت، فایل ورود به سیستم، فایل های سطل زبالهو سایر فایل های بی اهمیت وجود دارد که هر یک را می توان انتخاب و حذف نمود. در لیست ارائه شده، فایل های سیستمی ارائه نشده است اما اگر بخواهید آن ها را نیز پاک کنید می توانید بر روی Clean up system files کلیک کنید.

تمیز کردن هارد دیسک

بعد از انجام این کار بر روی تب More Options کلیک کرده و با استفاده از دکمه Clean up که در زیر بخش System Restore and Shadow Copies قرار دارد تمامی فایل ها را حذف کنید. قبل از حذف می توانید یک restore point ایجاد کنید تا بتوانید در صورت نیاز سیستم را به آخرین مرحله بازگردانید. توجه داشته باشید که نمی توانید از system restore points قدیمی تر استفاده کنید.

ایجاد System Restore متعدد از سیستم سبب اشغال شدن حجم زیادی از فضای هارد دیسک می شود. اگر نسخه های قدیمی تری از این بازگردانی های سیستم دارید بهتر است آن ها را حذف کنید. در این صورت می توانید از چند گیگابایت بیشتری برای ذخیره کردن فایل های خود استفاده کنید

حذف برنامه ها

با حذف کردن برخی برنامه ها می توان فضایی را بر روی هارد خالی کرد اما برخی از برنامه ها فضاهای کوچک و بسیاری را اشغال می کنند. با استفاده از تب Programs and Features در کنترل پنل می توانید حجم اشغال شده توسط هر برنامه را در ستون رو به روی نام برنامه ها مشاهده کنید. در صورتی که این ستون را مشاهده نمی کنید بر روی گزینه سمت راستی که در بالا قرار گرفته کلیک کرده و Details view را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این کار همیشه دقیق نیست چرا که برخی از برنامه های مقدار فضای اشغال کرده را گزارش نمی کنند حتی اگر حجم بالایی را اشغال کرده باشند.

تمیز کردن هارد دیسک

تجزیه و تحلیل فضای دیسک

تجزیه و تحلیل هارد دیسک به شما این امکان را می دهد که فایل ها، پوشه ها، برنامه ها و سایر موارد بر روی سیستم خود را شناسایی کرده و مقدار فضای اشغال شده را مشاهده کنید. در این میان برنامه های بسیاری وجود دارد که می توانید از برنامه WinDirStat استفاده کنید. این برنامه بعد از اسکن سیستم، تمامی فایل ها را نشان داده و می توانید فایل های اضافی را حذف کنید دقت داشته باشید که فایل های مهم سیستمی را حذف نکنید.

تمیز کردن هارد دیسک

پاک کردن فایل های موقت

ویندوز ابزار مفیدی همچون Disk Cleanup را برای پاک کردن این نوع فایل ها در اختیار کاربران می گذارد اما این برنامه نمی تواند فایل های موقتی که توسط برنامه های دیگر استفاده شده اند، را حذف کند. برای مثال Cacheها در مرورگرها که از حجم گیگابایتی هارد استفاده می کند را نمی تواند پاک کند. برای حذف این نوع برنامه ها می توان از برنامه جانبی CCleaner استفاده کرد.

تمیز کردن هارد دیسک

شناسایی فایل های تکراری

برای شناسایی این فایل ها می توانید از نرم افزاری همچون VisiPics استفاده کنید که مانند ردیاب عمل کرده و سیستم را اسکن می کند و آن هایی را که ضروری نیستند را حذف می کند. اگر می خواهید انواع مختلف فایل های تکراری نیز شناسایی شوند می توانید از ابزار dupeGuru نیز استفاده کنید. نسخه های رایگان این ابزارها می توانند در یک زمان 10 فایل را حذف و یا منتقل کند و به فضای دیسک شما نظم ببخشد.

تمیز کردن هارد دیسک

کاهش System Restore در هارد دیسک

ایجاد System Restore متعدد از سیستم سبب اشغال شدن حجم زیادی از فضای هارد دیسک می شود. اگر نسخه های قدیمی تری از این بازگردانی های سیستم دارید بهتر است آن ها را حذف کنید. در این صورت می توانید از چند گیگابایت بیشتری برای ذخیره کردن فایل های خود استفاده کنید.

تمیز کردن هارد دیسک

گزینه های هسته ای

در ترفند ذکر شده می تواند صرفه جویی در فضا را بالا ببرد اما ویژگی های مهم ویندوز غیر فعال می شوند. انجام این کار توصثه نمی شود اما اگر به شدت به فضای هارد نیاز دارید می توانید از این روش استفاده کنید.

غیر فعال کردن خواب زمستانی و یا Hibernation: زمانی که سیستم به خواب زمستانی می رود، موجب ذخیره سازی محتویات RAM بر روی هارد دیسک می شود. این کار به شما اجازه می دهد تا وضعیت سیستم را بدون استفاده از هیچ منبع قدرتی ذخیره کنید. در این حالت زمانی که کامپیوتر خود را بوت می کنید به همان مکان قبل باز می گردید. ویندوز به منظور صرفه جویی در محتویات RAM آن ها را در C:\hiberfil.sys file بر روی هارد دیسک ذخیره می کند. در صورتی که ویژگی hibernate را غیر فعال کنید تمامی فایل ها پاک خواهند شد.

 

غیر فعال کردن System Restore:  در صورتی که قصد کاهش فضای مورد استفاده توسط بخش System Restore را دارید می توانید آن را غیر فعال کنید. با این کار اگر مشکلی برای سیستم شما پیش آید و یا آن که در به روز رسانی سیستم دچار مشکل شده باشید، دیگر شانس بازگردانی سیستم به حالت قبل را نخواهید داشت.

 

Mostafa.b بازدید : 6777 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

 

همیشه در مسایل و مطالب مربوط به کامپیوتر در مورد «ویروس» می شنویم و می خوانیم. ویروس کامپیوتری مساله جدیدی نیست. اما از زمانی که امنیت کامپیوترها تغییر کرده است، این گرایش نیز تاحدی منسوخ و خطرناک به نظر می رسد.

درست مثل این است که تلفن ها را همچون آن گوشی های بزرگ و قدیمی که روی دیوار نصب بودند، تصور کنید که برای برقراری تماس با فردی در آن سوی مرزها باید با انگشت شماره گیری می کردید. اما امروز تلفن به تکه ای از شیشه و پلاستیک تبدیل شده که همانند کامپیوتر می توان از آن استفاده کرد. حتی به قدری پیشرفت کرده است که می توان با استفاده از آن شاتل فضایی به ماه فرستاد.

زمانی در دور دست ها همه نگرانی ها در مورد امنیت کامپیوتر مربوط به آلوده نشدن آن به ویروس بود. ویروس ها خیلی سریع حرکت می کنند و می توانند در عرض چند ثانیه همه روز و اعصاب شما را به هم بریزند. این خرابکاری حتی شاید تا چند روزهم ادامه داشته باشد. ویروس ها اصولا مخرب هستند و اطلاعات را به گونه ای بازنویسی می کنند که دیگر نمی توان آنها را بازیابی کرد. ویروس می تواند چندین روز در کامپیوتر شما خیمه بزند، اما این اقامت خیلی هم طولانی نیست. یعنی می توان امیدوار بود که برای سال های متمادی باعث تخریب کامپیوتر نمی شوند.  

البته ما در برابر مشکلات امنیتی که سال ها پیش کامپیوترمان دچار آن شده بود خیلی هم مصون نیستیم. دوره بسیاری از ویروس ها به پایان رسیده است، اما تروجان همچنان وجود دارد و خودنمایی می کند. این بدافزار می تواند به راحتی کامپیوترهای متعددی را آلوده کند. روزانه انواع مختلفی از تروجان کشف می شود که برای ویندوز و اندروید نوشته شده اند. این بدافزارها به گونه ای نیستند که باعث از بین رفتن همه اطلاعات شما شوند. اما خیلی راحت اطلاعات محرمانه شما را سرقت می کنند. 

بدافزارها هنوز هم یک مشکل به حساب می آیند. اما دیگر هدف حمله کننده ها تغییر کرده است و قرار نیست قربانی، کدهای مخرب آنها را اجرا کند. بلکه آنها اطلاعات قربانی خود را سرقت می کنند. گاهی دزدیدن اطلاعات بسیار ساده تر از شکستن در و ورود به خانه یا سرقت کارت های اعتباری است. 

جمع بندی کلی این حرف ها این است که: همه ما می دانیم که آنتی ویروس ها وجود دارند، اما ین نرم افزار به تنهایی نمی تواند از اطلاعات شما محافظت کند. این روزها بدافزارها برای تخریب و از کار انداختن کامپیوترها تولید نمی شوند، بلکه دزدیدن اطلاعات است که ارزش پیدا کرده. در دنیای امروزی باید به طور همزمان مراقب اطلاعات و کامپیوتر خود بود و فقط مقابله با ویروس ها، به تنهایی راهکار مناسبی به نظر نمی رسد. 

پس هم اکنون دست به کار شده و در کنار آنتی ویروس تان، حداقل یک فایروال، یک ضد جاسوس افزار (و/یا) یک ضد باج افزار نصب کنید.

Mostafa.b بازدید : 6733 شنبه 30 فروردین 1393 نظرات (0)

 

ممکن است شما در محل کار خود تمام وقت را مشغول کار باشید. شاید تمام وقت خود را در حالت نشسته پشت میز بگذرانید، اما به هر شکل، بد نیست کمی هم برخیزید، پیاده روی کنید و  به  خود  حرکت دهید تا کالری های اضافه را بسوزانید و از افزایش وزن خود پیشگیری کنید.

اگر قبلاُ مطلب مشابهی را مطالعه کرده باشید، حتماً از عوارض دراز مدت پشت میز نشینی آگاهی دارید. پس باید از راه هایی موثر جهت پیشگیری از بروز دردهای مفصلی، ریسک بیماری های قلبی، خطر پوکی استخوان، اضافه وزن و بسیاری خطرات دیگر، آگاه باشید.

روش های ساده جهت جلوگیری از اضافه وزن در محل کار!

به نکاتی که در این مطلب اشاره شده توجه کنید تا سلامتی را به خود هدیه کنید.

۱- رفت و آمدها را تغییر دهید.
اگر می توانید به صورت پیاده و یا با دوچرخه به محل کار روید. در صورتی که با اتوبوس یا مترو به سر کار می روید، طوری برنامه بریزید که حداقل یکی دو کوچه یا خیابان را به صورت پیاده تا محل کار طی کنید. حتی اگر با اتومبیل شخصی تان خود را به محل کار می رسانید، ماشین را در نقطه ای دور از ساختمان و یا بخش های انتهایی پارکینگ پارک کنید. در ساختمان نیز از پله به جای آسانسور استفاده کنید.

۲- به دنبال فرصت هایی برای ایستادن باشید.
کالری ای که بدن شما در حالت ایستاده مصرف می کند، به مراتب از وضعیت نشسته بیشتر است. می توانید به هنگام صحبت با تلفن و یا نهار، بایستید. همچنین، ایده آل است که در صورت امکان میز خود را به حالت ایستاده در آورید.

۳- حرکات کششی انجام دهید.
قدم زدن و انجام برخی حرکات ملایم کششی در زمان های استراحت، علاوه بر شادابی، کالری بیشتری نسبت به نوشیدن یک قهوه پشت میزتان می سوزاند.

۴- از یک توپ مخصوص به جای صندلی استفاده کنید.
شاید خنده دار به نظر برسد، اما استفاده از یک توپ ورزشی بزرگ به جای صندلی اداری، برای سوزاندن کالری های اضافه و پیشگیری از اضافه وزن در درازمدت، بسیار موثر است. در چنین وضعی، ماهیچه های شما برای حفظ تعادل بدن، دائماً در حال فعالیت هستند.

۵- در صورت امکان برخی ابزارها و تجهیزات ورزشی را در محیط کارتان قرار دهید.
در صورت امکان، برخی تجهیزات مانند وزنه ها کوچک، فنرهای کششی و سایر ابزارهای کوچک و قابل حمل را در محل کار خود داشته باشید تا چنانچه فرصتی به دست آوردید بتوانید از آنها استفاده کنید.

۶- با همکاران خود تعامل داشته باشید.
سعی کنید با همکاران تان در محل کار، تعامل برقرار کرده و آنها را به پیاده روی جمعی و فعالیت های بدنی ترغیب کنید.

۷- جلسات را به محیط باز انتقال دهید.
در صورت امکان، محل برخی جلسات را به جای نشستن پشت میز در اتاق جلسات، به قدم زدن و گفتگو در محیط باز منتقل کنید. مطمئن باشید، نه تنها همه کمی کالری سوزانده اند، بلکه نتایج و پیشنهادات بهتری نیز خواهید گرفت.

۸- سریعتر حرکت کنید.
اگر شغل شما به گونه ایست، که باید زیاد پیاده روی کنید، بهتر است قدم های خود را سریعتر بردارید. هر چه بیشتر و سریعتر راه بروید، از مزایای آن بیشتر بهره مند می شوید.

۹- قبل از اینکه به سفرهای کاری بروید، برای فعالیت بیشتر خود نقشه بکشید.
چنانچه زیاد به ماموریت کاری فرستاده می شوید، می توانید زمان های مرده ای که به انتظار پرواز و یا جلسه های کاری نشسته اید را صرف قدم زدن و سایر فعالیت های سبک نمایید. همچنین انتخاب هتلی که مجهز به ابزارها و محیط مناسب برای ورزش است، توصیه می شود.

۱۰- از یک میز تردمیل استفاده کنید.
اگر می توانید، زیر میز کارتان یک تردمیل قرار دهید. بله؛ چند سالی است که استفاده از تردمیل، در برخی محیط های کاری باب شده و کارمندان زیادی ترجیح می دهند به هنگام کار کردن، به طور همزمان بر روی تردمیل قدم بزنند.
نتیجه یک تحقیق در مایوکلینک نشان داده است که کارمندانی که دو تا سه ساعت در روز را با پیاده روی کار می کنند، در هر سال، ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن کم می کنند. این در حالی است که درصد بالایی از کارمندانی که به صورت ثابت مشغول کار هستند، دچار اضافه وزن می باشند.

روش های ساده جهت جلوگیری از اضافه وزن در محل کار!

و در نهایت ...
کوچکترین فعالیت بدنی شما در محیط کار، پس از یک بازه زمانی طولانی و چند ساله نتیجه بخش خواهد بود. این نکات را جدی بگیرید و هر کدام را که می توانید برای حفاظت از سلامتی خود، اجرا کنید.

تعداد صفحات : 11

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 101
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 87
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 137
  • بازدید سال : 1,294
  • بازدید کلی : 7,365,754